1898 – 1918
Povestea Renault este înainte de toate povestea unui om cu un destin neobişnuit. Aventura a început pe 24 decembrie 1898, când Louis Renault a acceptat provocarea de a urca abrupta stradă Lepic din Montmartre cu maşina lui, o Voiturette tip A. Această întâmplare i-a adus primele sale 12 comenzi. Compania a continuat să crească odată cu victoriile la curse: Paris-Berlin, Paris-Viena...
In 1905, pentru a onora comenzile de taxiuri din Paris, Londra şi New York, Renault trece la producţia de masă. În timpul primului război mondial, uzina din Billancourt a depus eforturi considerabile pentru a produce vehicule pentru armata. Tancul FT 17 a avut o contribuţie decisivă la victoria Aliaţilor... şi la renumele lui Louis Renault, cel care a proiectat tancul. Când s-a reinstaurat pacea, cel mai mare producător al Franţei a relansat producţia civile.
1918 – 1929
Statele Unite ale Americii, care nu au fost implicate în războiul mondial, au depăşit Franţa şi au devenit cel mai mare producător de automobile din lume. Pentru a contracara trecutul economic haotic, Louis Renault a diversificat producţia, fabricând autobuze, tractoare şi furgonete. El a reorganizat procesul de fabricare pentru a reduce dependenţa de alte companii şi a construit o fabrică uriaşă la Billancourt, lângă Paris.
Odată cu schimbarea radicală a societăţii, cu extinderea gamei de automobile, cu rezultatele sportive şi cu rivalitatea cu Citroën, Renault s-a dezvoltat la nivel internaţional, fiind prezent în 49 de ţări. În ciuda crizei financiare mondiale din 1929 şi a recesiunii ce a urmat, marca Renault a devenit din ce în ce mai puternică şi şi-a consolidat poziţia în anii 30.
1929 – 1945
Aflat la vârful carierei, Louis Renault îşi perfecţiona munca de o viaţă, dar nu mai era conectat la spiritul vremii. În 1940, el nu înţelegea felul în care avea să evolueze istoria. Când a murit, în 1944, compania sa a fost naţionalizată pentru că fusese un ”instrument al duşmanului”.
Criza economică, politica agitată, tensiunile din relaţiile de muncă, războiul civil din Spania şi abandonarea Cehoslovaciei în mâinile Germaniei Naziste au dus Europa într-un nou război, război ce va marca şi sfârşitul începutului istoriei Renault.
1945 – 1955
În 1945, după cinci ani de ocupaţie străină, Franţa intră într-o perioadă de reconstrucţie postbelică. Renault este o emblemă a programului de naţionalizare lansat în principalele sectoare economice ale ţării cu scopul de a redresa economia Franţei.
Regia Naţională a Uzinelor Renault (RNUR) se extinde în afara graniţelor, dezvoltă rapid exporturile şi Renault devine din nou cea mai puternică marcă a Franţei. La aniversarea a 10 ani de existenţă, compania deja produsese un milion de vehicule.
1955 – 1975
Condusă de Pierre Dreyfus, Regia Renault s-a dezvoltat continuu şi şi-a consolidate poziţia de lider în Franţa. Cu toate acestea, din cauza unei pregătiri insuficiente, nu reuşeşte să câştige teren pe piaţa Statelor Unite ale Americii.
Regia Renault dezvoltă diferite noi parteneriate şi îţi concentrează toată energia în Europa, în acelaşi timp extinzându-şi gama şi introducând inovaţii tehnologice majore.
La sfârşitul anilor 60, o amplă mişcare de protest aduce Franţa într-o stare de respingere a capitalismului şi a consecinţelor negative ale stagnării creşterii economice. Apoi, în 1973, industria auto, deja criticată, este lovită din plin de prima criză a petrolului. Totuşi Renault a fost ferit în mare parte efectele negative ale acesteia.
1975 – 1985
În decembrie 1975, Bernard Vernier-Palliez preia conducerea Renault de la Pierre Dreyfus. Într-o piaţă europeană paralizată de criza petrolului (vânzările au scăzut cu 40%), Renault şi-a întărit politica de parteneriate şi şi-a lărgit viziunea despre business.
Cu toate acestea, Renault a înregistrat cel mai mare deficit din toate timpurile, cauzat de un exces de entuziasm şi alimentat de o politică de expansiune ce nu a avut un suport suficient din partea autorităţilor guvernamentale.
1985 – 1992
Georges Besse a demarat rapid un plan de recuperare pentru Renault, posibil doar prin câteva măsuri dure, nepopulare în rândul angajaţilor şi care au atras mânia extremiştilor de stânga, care au recurs la diferite modalităţi de protest, inclusiv crima.
În anii următori, Raymond H. Lévy a continuat fără ezitare reorganizarea iniţiată de Georges Besse şi, ca atare, Renault a anunţat în sfârşit rezultate profitabile. Această perioadă din istoria Renault este rezumată de două sloganuri memorabile: "Voitures à vivre" şi “Qualité totale”.
1992 – 2005
La mijlocul anului 1992, Raymond H. Lévy s-a pensionat şi i-a cedat locul directorului financiar Louis Schweitzer, un fost înalt funcţionar public, angajat la Renault cu şase ani înainte. În ciuda profilului său atipic pentru un lider în domeniul industriei, noul şef de la Renault a lansat o schimbare majoră.
La mijlocul anilor 90, Renault şi-a propus realizarea mai multor concepte inovative pentru a-şi întineri produsele şi explorarea unor noi oportunităţi stilistice, chiar cu riscul de a părea aventurier. În plus, Renault a fost campion necontestat în turneele de Grand Prix până în 1997.
Dezvoltarea internaţională a fost un punct cheie în strategie de creştere a profitului Renault, însă compania era prea mică pentru a porni singură pe acest drum. Louis Schweitzer a atacat problema în mod direct, uimind pe toată lumea cu tacticile sale duale foarte eficiente pentru alianţe şi preluări.
2005-2008
Pe 9 februarie 2006, Preşedintele Carlos Ghosn a prezentat Planul Renault Contract 2009, bazat pe 3 angajamente:
• Calitate
• Profitabilitate
• Creştere
La un an de la lansare, Planul Renault Contract 2009 este pe drumul cel bun. Şi totuşi, ofensiva produselor va fi şi mai puternică în 2008, când Renault va lansa un nou model în fiecare lună!