Mi-am permis sa fac un istoric despre Dacia, multi dintre noi inca nu avem cunostinta de originea ei si de modelele care au fost construite pana acum…

Pentru a se produce o gama de masini in serie, s-a hotarat sa se lucreze sub o licenta, astfel firmele care vroiau sa colaboreze in Romnia erau: Renault, Fiat, Peugeot, Alfa Romeo si Austin.
De asemenea s-au facut teste pe modelele: Renaul 10, Pugeot 204, Fiat 1100D, Austin Mini Morris.
Oferta facuta de Renault, a convins cel mai mult.(Desi eu am auzit o versiune de genul: Ceausescu nu a vrut sa aleaga Alfa Romeo, deoarece masinile produse de aceasta companie aveau cutia de vitze in 5 trepte, complicat pentru perioada respectiva. Ceausescu dorind o masina simpla).
Fabrica Pitesti Motor-Car a luat fiinta intr-un timp record, un an si jumatate.
Numele de Dacia a fost ales, ca fiind cel mai vechi nume din Romania.
Dacia a inceput sa colaboreze cu Renaul inca din anul 1966, iar fabrica principala a luat fiinta in 1 iunie 1968 la Colibasi astazi cu numele de Mioveni.
  • 1968-1971 s-a construit Renault 8 (Dacia 1100) si putine 1100S pt politie si raliu, construindu-se 37000, intre timp Dacia a achizitionat piese pentru Renault 12;
Poza cu Renault 8(Dacia 1100):

Poza cu Renault 12:

  • 1969 23 august, prima Dacia 1300, cu expozitie in acelasi timp la Paris si Bucuresti;

  • s-au mai construit 1300L( lux), 1301Super lux, doar pentru "conducerea tarii" ;
  • 1973 Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate, 1300S ambulanta;
  • 1975 Dacia 1302 Pick-Up cu 1500 exemplare cele mai multe catre Algeria;
  • s-a mai produs D6, CKD o versiune a Renault Estafette van, T.V. van in nr limitat;
  • 1980, Renault 20 a fost ansamblat ca si Dacia 2000, fiind foarte exclusivista, a fost facuta in nr limitat, avand doar 2 culori: negru, albastru  inchis rezervata doar pentru "elita vremii";
Dacia 2000:
  • 1978 licenta Renault a expirat, astfel Dacia 1300 a fost facuta complet de romani
  • 1979 la Bucuresti a fost prezentata 1310 restilizata, faruri dreptunghiulare in fata, lampi mari in spate, interior modificat, bare modificate; modificari inspirate de la Renault 12 din 1975
  • 1981 toamna a fost lansata Dacia 1310; iar in UK cu numele de Dacia Denem, modelul de top avea inclus roti de aliaj, geamuri electrice si cutie de viteze in 5 trepte. Sloganul masinii: "The Very acceptable Dacia Denem", totusi masina nu a avut succes la vanzari, britanicii preferand modelele japoneze, coreene si din Malaysia. Vanzarea pick-ului sub numele de Shifter si Aro 10 cu numele Dacia Duster au continuat pana in 1990, Denem fiind oprita in 1984.
Dacia Denem:
  • In ceiasi perioada a fost lansata si Dacia 1310 Sport si un prototip coupe: Dacia Brasovia, fiind modificata la Service-ul din Brasov.
Dacia Brasovia:
  • 1983 a fost lansata pe piata Dacia 1410 Sport in doua portiere, folosita si la raliuri, cu un motor modificat de Nicu Grigoras de pe modelele Renault;
  • In anii 1980 au mai fost construite cateva prototipuri tinute sub secret: 500cc Mini Dacia, 1310 Limousine;
Dacia 500:
  • 1983 dupa caderea modelului 1302, s-a construit 1304 Pick-up, 1305 Drop-side in productie pana in 2006; 1410 si 1210 cu varianta de motoare mari si respectiv economic, modelul din urma fabricat pana in 1992;
  • 1985 s-a lansat 1320 CN1 cu hatchback-ul  bazat pe modelul 1310, cunoscuta si sub numele de MLS, sau bord de CN1; dacia 1320 fiind cea mai scumpa a fost folosita foarte mult ca Taxi pana in 1990;
  • 1989 un prototip cu fata de 1320 si un spate nou;
  • 1990 a luat fiinta Dacia 1325 Liberta, dupa revolutie cuvantul Libertate era la moda si a stat in productie pana in 1996;
Dacia Liberta:
  • 1992 ultimul model cu faruri dreptunghiulare; a intrat pe piata modelul 1307 double cabbed pick-up si modelul 1309 vandut foarte bine in China avand si cateva prototipuri: 1610 diesel produse de Volkswagen cu 150 modele vandute; Dacia Star cu geamuri laterale curbate; 1308 Jumbo camper-van si cateva incercari de a modifica botul masinii 1310 de a semene cu Nissan Primera;
Dacia double cabbed:
Dacia Star:
Dacia Jumbo:
  • masinile dintre anii 1992 si 1994 au fost niste curiozitati, eforturile fiind facute in a incerca sa se modernizeze gama de modele;
  • 1994 facelift  cunoscut sub numele de CN2, bare orizontale, faruri noi, bare noi;
  • 1995 CN3 a fost lansat pe piata Europeana;
  • 1996 CN3 pe piata din America Latina, diferentele fiind la grila radiatorului;
  • 1995 s-a lansat Dacia Nova; astfel mici modificari s-au mai facut la 1310; lucrul la Dacia Nova a inceput inca din 1982, zvonuri au aparut ca ar fi o versiune de-a lui Renault 9 sau Peugeot 309, este incorect, Dacia Nova are un design romanesc 100%; un alt zvon legat de acest model era ca atunci cand ploua afara ploua si inauntru (un zvon pe care eu sincer nu il neg :D );
Dacia Nova:
  • 1998 s-a lansat un prototip Nova cu 7 locuri;
Dacia Nova 7 locuri:
  • 1998 s-au facut ultimile modificari la Dacia 1310 cunoscuta sub numele de CN4; aceasata modificare s-a cunoscut sub numele de "Zambetul lui Iliescu", desi cu o vechime de 30 ani acest model s-a vandut excelet avad un pret de 4200 EUR; cu un motor pe injectie, s-a vandut in Germania, America Latina, Republica Ceaha, Polonia si Ukraina;
  • 2000 a scos pe piata un model Dacia Dedicatie, acest model de lux avea in dotare: roti de aliaj, geamuri electrice, servo directie, bare in culoarea caroseriei, finisaje mai bune, modelul avand doua variante de culori: gri; cunoscuta sub numele de Berlina si Break;
Dacia Berlina:
Dacia Break:
  • 2004 iulie 21, ultima Dacie 1310 a iesit pe portile de la Mioveni; implinid astfel 35 de ani de existenta; iar ultima masina cu numarul 1.979.970 a fost retinuta la Muzeul Dacia;
  • 2006 decembrie 8, vehiculele utilitare au suferit acceasi soarta; desi s-au facut modernizari ca: tractiune integrala, motor 1.9 diesel, bord de Dacia Solenza( vazut si pe ultimul model 1310S), roti cu prindere in 5 suruburi, spre deosebire de cele in 3;

 

  • 34 de ani, modelele 1300 si 1310 au fost cele mai vandute, putand fi vazute oriunde in Romania, astfel orce detinator a devenit mecanic; in perioada comunista au fost doua linii de asamblare, una pentru Romania si una pentru export, ultima avand dotari si finisaje mai bune; se stie ca cei care locuiau langa Ungaria, aduceau masinile exportate;
  • Achizitionarea de catre grupul Reanault s-a petrecut in 1999; in acelasi an a fost anuntat modelul X90(Logan)
Dacia X90:
  • 2000 primele semne au aparut cu Dacia Super Nova, o inbunatatire a versiunii Nova; versiunea de top are geamuri electrice, aer conditionat, CD-player; vanzarile au fost mari 52000 unitati in 2002, cu 50% din piata din Romania;
Dacia Super Nova:
  • 2003 o versiune noua a inlocuit Super Nova si anume Dacia Solenza; avand un interior nou, optiunea pentru airbag, productia a incetat in 2005;
  • 2004 august s-a introdus pe piata Dacia Logan, cel mai important model la fel ca si Dacia 1310; cu un interes mare din partea media; recunoscandu-se interesul fata de Reanault, in spate sta inscriptionat "Dacia By Reanault", fiind cea mai vanduta masina din Romania; vanduta deasemenea in Vestul  si Estul Europei;
  • Logan este construit pe platforma B, fiind a treia generatie folosita la Renault Clio, Renault Modus si ultima generatie de Nissan Micra; contine 50% parti de la modelele Renault si un nr limitat de sisteme electronice; fiind o masina low-cost, au fost omise: vibratiile de la drum, sunetele motorului si sunetele creeate de "taierea vantului" fiind auzite de pasageri;
  • Una cele mai bune motorizari este cea de 1.6 16 valve, care dezvolta 105 cai:

  • Nr de masini produse: 2004-28592; 2005-150433; 2006-196708;
  • 2005 premiata cu 3 stele la NCAP, avand putine stele in comparatie cu masinile din anul respectiv; nu este dotata cu centuri pretensionate;
  • 2005 a aparut o versiune diesel; desi s-a anuntat ca va fi model de 5000 EUR, nu a fost chiar asa, nu are nici un concurent pe piata, fiind cea mai ieftina din gama sa;
  • 2006 prototipul MCV a fost lansat cu tractiune 4×4;
  • 2006 la Paris a fost lansat si modelul de baza MCV(Multi Convivial Vehicle), 7 locuri, porbagaj de 200 sau 2350 L; optional airbags laterale; vanzarea a inceput in octombrie 2006, pe piata romaneasca;

  • 2006 station wagon concept car, Dacia Logan Steppe prezentata la Salonul Auto International de la Geneva; construita  de  DC Design in India;

  • 2006  Dacia  Logan S2000, proiect pentru versiunea de raliuri;

  • 2007 ianuarie 23 modelul VAN, fara locuri in spate, portierele din spate fara geamuri; 2500 L, 800 Kg
  • 2007 se planuieste a fi lansat si un Pick-up;
  • 2007 iunie, a fost lansat oficial in India, avand o colaborare cu Mahindra;
  • 2009 se planuiesc a fi lansate noi modele;
Prototipuri:
  • Dacia Brasovia coupe, 1sg model (1981);
  • Mini-Dacia, modificata din Dacia 1310, 1 sg model(1980);
  • Dacia Jumbo van, 1 sg model (1990);
  • Dacia Nova Minivan, 1 sg model (1998);
  • Cateva prototipuri din 1310 avand motor diesel, GPL si motoare mici;
  • Dacia Star, 1 sg model (1991);
  • Dacia 1310 decapotabila, 3 modele(1987);
  • Dacia 1306, derivata din Pick-up, serie limitata(1994/5);
  • Dacia 1310 Break Limousine, 7 locuri, 5 modele produse(1980);
  • Dacia 1310 4×4/Aro 12, serie limitata(anii 1980);
In acest an,2007, se pare ca se va mai lansa pe piata un model Logan in Brazilia, iar in 2008 in intreaga Europa: Logan Hatchback;
Mai jos poze cu acest model:
Pentru anii 2009 sau 2010 va fi lansat un nou model: SUV 4×4;
Acest model va fi lansat cel tarziu in 2010, fiind astfel primul SUV Dacia 4×4; modelul va costa in jur de 13000 EUR, apropiindu-se de modelele Lada Niva si Fiat Sedici; va fi posibila alegerea unei tractiuni pe fata, unei tractiuni 4×4 sau 2×4; la partea de motorizare se va putea alege intre 75 si 115 cai, "cam slab pentru un SUV"; Logan 4×4 nu va fi disponibil cu diferential blocabil, insa va avea  o garda la sol foarte ridicata, va dispune de sistem antiderapaj, sistem  ABS si chiar ESP;
Mai jos se gasesc doua poze cu modelul Logan SUV: